Välkommen!

Hej och välkommen till min blogg! Hoppas du kan hitta något som intresserar dig. Skriv gärna någon rad när du tittar förbi!

torsdag 19 augusti 2010

"Klocka" av hönsnät

För ett tag sedan var jag på en pysselkurs. Ledaren hade med sig lite olika saker för att vi skulle få inspiration. Bland annat hade hon med sig en "klocka" av hönsnät. Jag tyckte att den var så fin att jag blev sugen att prova att göra en själv. Efter att ha gjort en, som var väldigt roligt har jag även gett bort några i presenter. Jag kan ju inte ha hur många som helst själv:)

Till en början måste man skaffa sig någon meter hönsnät. Man får själv se vad man vill ha för storlek på "rutorna". När man bestämt sig för vilket nät måste man skaffa något att sätta klockan på. Jag brukar köpa "silverfat" på loppis. Jag mäter sedan med nätet på fatet för att se vilken bredd som blir lagom att göra en "rulle" av.


Jag brukar klippa med en plåtsax, men det funkar säkert med andra saker också. Jag klipper nätet så det blir små "piggar" på ena sidan.

Dessa piggar böjer jag sedan in så att det fäster ihop nätet. Om man tar en "rutas" överlappning stämmer mönstret bra.


När rullen är ihopsatt kollar jag efter vilken höjd jag vill ha på klockan.



Sedan trycker jag in nätet runt om.


Där efter klipper jag av en del av det överblivna och viker in resten som en knopp.


Sedan är det bara att "fylla" klockan med det man själv vill.

4 kommentarer:

  1. hehe under hela tiden som jag läste trodde jag att du skulle göra en väggklocka av hönsnät :P
    // systeryster

    SvaraRadera
  2. Linn: du behöver bli uppdaterad när det gäller pyssel:)

    SvaraRadera
  3. de blir så fina! Regine

    SvaraRadera