Välkommen!

Hej och välkommen till min blogg! Hoppas du kan hitta något som intresserar dig. Skriv gärna någon rad när du tittar förbi!

tisdag 31 januari 2012

Vinter ute och vår inne

Var en helt underbar vinterdag igår! På morgonen hade vi -17 grader, men framåt förmiddagen var det +4 i solen.

Fin rimfrost!

Håkan hade bestämt med Folke att de skulle åka till Boda och titta på den nya ladugården med självmjölkning (eller vad man säger att det är). Korna går in i en liten "spilta" får kraftfoder och blir mjölkade av en robot. Eftersom det var en fin dag och jag är ledig så följde jag också med. När Berit hörde det så kom hon med hon också
:)

Roboten håller på att leta upp spenarna för att kunna böjra mjölka.

Hur går detta till egentligen?

Från kontoret på övervåningen hade man utsikt över korna som
gick fritt. De kunde till och med få sig en ryktning av en
maskin. Det såg de ut att njuta av!
Som gamla bönder var det spännade
att se och höra om den nya tekniken.

Efter "studiebesöket" skjutsade jag hem Berit till Rimforsa och gubbarna gav sig ut för att jaga. Jag stannade till hos Hagströms och köpte lite blommor innan jag åkte tillbaka till skogen. Jag tyckte det var för fint väder för att åka hem och sätta mig. Sitta inne kan jag göra när det är mulet och kallt, inte när det är strålade sol!

Utsikt från Ladugårdsplan

Bryggan

Den här får vi se om jag kan använda något i sommar...

Här vill jag i varjefall få tillbringa några dagar i
stekande sol sommaren 2012!!!

Jag passade på att fota lite medan de jagade och åkte sedan och fikade med dem. Mossa jagade under fikat också och efter ett tag åkte Håkan iväg och jag satt kvar i solen tillsammans med Folke och fick höra jakthistorier från mitten av 40-talet:)

När jag kom hem fick blommorna flytta in och det blev en vårig känsla inne även om det var svinkallt ute.

Underbara, krispiga Tulpaner

Minst en bukett tulpaner i veckan, det borde
vara en rättighet till alla
människor under tulpanperioden!

Tre Primulor fick flytta in i soppskålen jag köpte på
loppis i somras.

Nu ska jag dricka lite te, bädda ner mig i soffan med en god bok och lyssna på brasan som sprakar i kakelugen. För idag är vädret inte alls lika trevligt som igår!

Kram Sara 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar